Monday, March 14, 2022

My 1st IPO purchase: Farm Fresh

Pagi tadi teringat, deadline beli saham Farm Fresh dah lepas 9hb aritu. Aku check M2U...Alhamdulillah dapat! Rasa macam tak percaya!Alhamdulillah! My 1st step to purchase company stock/share is realized!

Previously hujung tahun aritu, aku ada try nak beli saham tech company and logistic company through M2U tapi tak berjaya. Sebab aku nak beli ciput sangat kot. 

And hujung tahun jugak MITI ada kuarkan IPO untuk Farm Fresh. Aku pun nak try apply jugak so aku register Saham Online. Masa tu harga tak tahu lagi berapa RM. Tapi yang ni kena beli banyak unit minimum dalam 300 lot (300 x 100 unit = 30,000 unit). So kalo harga saham RM1, at least kena ada RM30,000. Banyak nau pulak rasa, sedangkan aku baru nak berjinak-jinak beli saham. Aku nak cuba juga, tapi nak kena dapatkan statement Tabung Haji sebab Saham Online nak proof ada duit. Itu aralnya. Tarikh tutup 31 Dis 2021. Masa tu aku kat Langkawi pulak. Nampak Tabung Haji, teringat Farm Fresh. Lastly, aku let go saja sebab sebenarnya aku rasa RM30,000 tu besar sangat. Takpa la, kalau ada rezeki beli bila M2U offer.

Tepek sikit sebagai kenangan

Sekali tu memang ada offer. Aku propose nak beli unit banyak sikit daripada my 1st attempt yang mula-mula. Alhamdulillah, dapat tapi tak tahu la sebab beli banyak unit atau memang pure ballot. Pure ballot pun, kalo Allah kata rezeki kita...in sha Allah. Belum bagitau husband lagi sebab dia yang nak sangat beli saham Farm Fresh. Sebab dia suka minum susu Farm Fresh! Haha! I think the reason is valid sebab kita beli saham company sebab kita nak invest dekat company yang kita suka kan. Bila kita suka, kita akan beli product dia, in sha Allah bisnes berkembang dan kita juga akan dapat manfaatnya.

Why aku nak beli saham Farm Fresh:

  1. It's in industri makanan/minuman. Orang takkan lari daripada makanan/minuman
  2. Ada ladang kat Australia. Mesti ada technology transfer and ini bukan sekadar jaguh kampung. Potential to penetrate Asian market
  3. Dah banyak cafe jual kopi ala-ala Starbuck. Gerai tepi jalan pun ada. Sume ni guna susu. Husband aku dulu peminum kopi, sekarang minum latte pulak, Memang tiap-tiap hari guna susu. Dia yang cakap susu Farm Fresh tu sedap, rasa lain daripada susu Dutch Lady Full Cream. Dia cakap susu Farm Fresh memang betul-betul fresh milk. So rasa permintaan memang akan ada selagi orang suka minum kopi, suka pegi Starbuck atau cafe ala-ala Starbuck. Aminnnn
  4. For local company, kira Farm Fresh dianggap boleh memberi saingan kepada Dutch Lady and multinational company yang lain. Read here
  5. Aku beli for long term. Farm Fresh kata nak bagi dividen
Thank you Allah!


No comments:

Post a Comment