Wednesday, March 30, 2022

Persediaan menyambut Ramadan 2021

 Ahad ni dah masuk 1 Ramadan. Aku memang look forward Ramadan. Kalau dulu aku look forward sebab, orang lain rilek masa Ramadan so kita pun jadi rilek sikit. Boleh buat kerja dengan aman. 

Selain daripada tu, sekarang aku look forward Ramadan juga sebab target nak dapatkan khatam Quran dalam bulan Ramadan. Currently aku dah baca sampai muka surat 470. Aku dah buat kira-kira, aku kena baca dalam 20 muka surat sehari untuk 7 hari (Ahad 27hb - 3hb Apr). So dapatkan Ramadan start fresh. Sekali aku period la pulak....

Apart from that, aku kena plan menu which I really like. I notice bila bulan pose, kalau masak nasi putih lauk-pauk tak berapa laku. Kena masak special la contoh nasi bertema eg nasi ayam ke, nasi tomato, nasi arab etc. Mee pun boleh. Our staple menu (kalau Ramadan mesti ada dish ni) is murtabak. The key is lain daripada hari-hari biasa. 

Kalau sahur pulak, tak payah fancy-fancy. Masak nasi putih dengan lauk saja.

This year 2022 mungkin last Work From Home (kalau lepas ni aku berenti kerja, ok la) so aku kena gunakan Ramadan tahun ni sebaiknya.

Bekalan stock kena ada masa bulan Ramandan:

  1. Ikan bilis
  2. Chilli oil
  3. Serunding

List of dishes for  Ramadan (either previously made or new item)


Dessert/ Pemanis mulut. Kalau tak buat dessert, air kena power


Kena buat extra juga untuk share dengan jiran-jiran




No comments:

Post a Comment