Wednesday, March 9, 2022

Upgrade Myvi

Alhamdulillah, loan kereta dah abis bayar after 2018. About 3 tahun dah la... I don't feel like getting a new car unless it's free! Haha! Make do je la dengan Myvi biru aku tu. 

Display screen

Aritu ada mintak adik pasangkan display screen, konon nak upgrade kereta tu supaya tak malu bila ada orang nak tumpang. Cost about RM750 tapi aku bayar lebih la sebagai upah adik aku tolong pasang. Best jugak bila dah pasang screen. Boleh aku tengok recipe kat youtube sementara menghadap jem pergi balik kerja. Waze pun tengok situ je, tak tengok hp dah.

Aircond rosak

Then, aircond aku rosak, dah tak sejuk. Husband tanya nak pasang aircond biasa atau yg mahal sikit. Aku kekadang tak kisah bayar lebih asal tak memeningkan kepala aku. So aku kata amik yang tahan lama, selama Myvi tu boleh tahan. Yang kita tahu in sha Allah takda masalah at least 5 years ke atas. Tapi kalo dah amik paling mahal, aku expect tahan 10 tahun. Nanti bila anak-anak dah pandai bawak kereta, takda la segan sangat nak bawak Myvi tu. Aircond tu cost about RM2,700. Hopefully betul la aircond tu akan tahan.

Cat balik

Dalam plan aku jugak ialah nak tukar kaler. Sbb bonnet ngan atap cat dia nampak dah 'mati' bak kata orang. Husband aku dah cat dah kereta Kelisa dia. Cost about RM1,800. Alhamdulillah, terbuka jugak hati husband nak cat balik. Kalau tidak, people would be talking you know...kereta tu mmg nampak dah uzur sangat tapi husband aku sayang. Sampai kawan dia tegur to get a better car....

Aku tengok duit aku macam dah menipis sebab tukar aircond tu takda dalam plan asal! Kuang3x

So tengokla, kalau ada rezeki lebih nak cat balik jugak. Sementara aku masih WFH, boleh hantar kereta ke workshop.

Costs

So so far aku dah spend about RM3,450. Kalo masuk cat tambah lagi dalam RM2,500 jadi RM6,000 la. OK kot ek daripada amik kereta baru. Kalo amik baru, kena bayar bulan-bulan dalam RM600 (kereta Myvi) selama 9 tahun lagi. Aku kan nak pencen awal, tak kan sampai 9 tahun gamaknya. RM6,000 tu kira macam 10 bulan punya instalment. Itu pun kalo nak amik Myvi, tapi takkan nak amik Myvi ye tak...at least kena upgrade. Kalau aku upgrade aku tak nak Perodua dah. Shortlisted are HRV, X50, X70. Kalau kereta kecik Mazda 3 of WV Golf/ Polo. Tapi husband aku kata nanti maintenance mahal.....

Ok lah, kalo camtu tak yah beli baru langsung la aku kata. Myvi aku tu pun takda masalah sangat. Biasa la sikit-sikit sana sini....standard maintenance, memang kena tukar.

Aku bukan jenis perati kereta. Asal cantik je. Kereta idaman mestila kereta import tapi tak paham the performance or ciri-ciri yang berbaloi dengan harga. Gila out kan. sib baik ada husband yang banyak amik berat pasal kereta aku....lap u hubby.

So make do je la dengan kereta yang ada. Yang penting ada duit kalau nak pegi travel....

No comments:

Post a Comment