Monday, March 14, 2022

Out of the blue my husband agrees

 I think it was last week, just after aku abis kuarantin sebab Covid. Dia kata dia rasa memang patut bersara awal sebab umur dah tak banyak. Kalo bersara umur 60 tahun, tinggal 10 tahun saja untuk buat benda yang kita nak buat...Alhamdulillah! Rasa macam Allah makbulkan doa aku untuk permudahkan usaha aku nak bersara awal. Husband aku dah nampak sikit-sikit kenapa orang bersara awal....

Financials/ hutang

Tapi bila kita start masuk tengok financials, ni yang selalu memadamkan semangat kita. Hutang belum lunas lagi especially loan rumah. Aku baru amik umur 42 tahun so bila 30 tahun lagi aku dah 70 tahun. Sama ngan husband aku, dia pulak ada buat refinance so jadi lagi panjang, lebih kurang aku jugak

Update Linkedin

But still, husband aku suh aku update Linkedin. At least dia nak aku buat part time. Aku pulak nak buat passive income from trading and investment. Boleh la, nanti aku update, cari kerja yang simple-simple je. Take action, baru boleh cerita...

Show me your plan

Dia jugak suh aku tulis apa nak buat bila bersara. Buat plan macam dia...Hmmm....tengokla camna. Aku rasa instead aku buat plan dalam excel, baik aku bagi dia surat daripada seorang isteri kepada suami. Luahkan apa yang terbuku di hati...Ok tak? Haha! Yg Excel tu aku akan buat jugak, cuma kalo focus kat Excel tu memang tak ke mana la. Fear of the unknown, camna nak bayar hutang, boleh ke survive duit takda...sedangkan Allah knows the future. Kita mintak la daripada Allah dengan usaha (Ceh! Cakap memang senang!) Ya Allah! Luaskan la rezeki ku, sesungguhnya Engkau yang memberi rezeki.

Sekarang ni aku tengah pikir, bila tak dapat gaji nanti mana nak cekau duit....

No comments:

Post a Comment