Friday, February 15, 2019

KETO: Coco, Avocado, the good fat

Dulu punyalah drag nak jumpstart keto sebab aku dok pikir camna nak survive lama bila buah and dessert tak boleh makan. But further reading/research saved me...

Masa aku acah-acah diet awal tahun aritu, memang ada beli avocado jugak sebab katanya keto friendly tapi sebab tak prep and plan meals, avocado to dah tak elok, jadi hitam. Aku terpaksa buang camtu jek....Mahal kot! Tu masa tak reti. Sekarang dah tahu.

Alternative untuk buah
In keto, alternative kalau aku nak makan buah is avocado. Aku dah terbiasa bawa/makan buah kat opis. It has become my staple for morning snack. Apple paling senang sebab tak payah kopek kulit (orang kata tak elok sebab ada wax, so aku rendam dalam air garam) and tak payah potong bagai. Yang lambat decide nak start keto tu sebab pikir nanti aku takleh makan buah. Pastu aritu bila tengok Youtube on preparing simple keto meals, otak aku baru register yang avocado tu buah. Keto memangla takleh makan buah tapi bolehla makan avocado! Avocado is keto best friend! Sebelum ni aku tahu buat guacamole jek avocado ni. Although guacamole tu sedap, tapi kekadang malas atau takda masa nak prepare. Aritu prep avocado simple jek. Potong-potong, campurla dengan protein and salad. Sedap jugak, lemak-lemak gitu.

Pastu, baru dapat tahu jugak kalau nak makan buah, boleh makan berries (amik secara sederhana ya) sebab net carbo dia rendah. Dulu agaknya tak terpikir nak beli frozen berries, kalau fresh berries macam mahal. Yang boleh beli frozen berries tu asalnya nak makan dengan overnight oat. Pastu dah kena pantang oat, makan berries je la as snack. Sib baik boleh consume, tak membazir...

Alternative untuk sweet tooth
And lagi satu, aku pikir nanti kalo dah keto, tak leh makan dessert. Haah, memang kan....tapi keto allow chocolate yang 70% coco ke atas. Wow! Boleh makan chocolate la! Tak sangka! *Blink blink* Aku suka chocolate, dark chocolate pun OK. aku terus rasa positive. Tu yang boleh rasa nak start tu.
Sebenarnya chocolate yang 70% rasa dia tak manis pun, pahit. Tapi agaknya sebab otak ni dah register 'chocolate' tu manis, dengar boleh makan chocolate terus rasa happy. Pelik kan. Aku la pelik dengan diri sendiri. Because the earlier thought was this: 'Ala, nanti takleh makan dessert, benda manis-manis. Eh! tapi boleh makan chocolate la! OK la tu!' Depa ada sebut brand Lindt, so aku cari brand tu kat Jaya Grocer. The rule is it has to be 70% coco and above. So I bought the 80% and 90% ones sebab tak jumpa 70%. Aku amik 1 square kecik tu for afternoon snack bila rasa lapar. Masa gemuk, tak mau makan chocolate sebab nak diet konon *sedih*. Ni buat keto, aku boleh makan chocolate *happy weeeee*
1 bar of Lindt chocolate belas-belas RM jugak. Aku reason walaupun Lindt tu mahal, tapi dia tak menggemukkan! OK la daripada makan chocolate yang merepek kan....

So remember, it's high fat average protein low carb....

No comments:

Post a Comment