Wednesday, February 6, 2019

KETO Oh! KETO

Sebenarnya aku dah pernah set goal untuk follow ketogenic diet in 2016. Read it here
Segan pulak rasanya sebab tak jadi-jadi lose weight through keto, tak strong melawan nafsu. Masalahnya, aku dan family aku jenis yang 'pemakan'. Semua boleh makan tapi keburukannya ialah takda PORTION CONTROL. Kenapa la aku susah sangat nak turun berat badan melalui diet.

Target date
OK, this time aku akan cuba sedaya upaya aku untuk follow keto diet for 2 weeks starting next week 11 Feb hingga 25 Feb . No rice sebab nak get into ketosis early. Actually aku boleh makan nasi sebab boleh amik carbo maximum 20g. 20g tu dalam 2 sudu besar nasi. Kalau 50g, nasi tu dalam suku pinggan makan biasa tu. Tengoklah macam mana nanti.

Expectation
I expect to lose 7kg after 4 weeks. This might mean I might lose 3.5kg after 2 weeks. First, I will lose water in the 1st week. Only then I will be in ketosis and start burning fat, if I hang on there... I have to...

My meal plan
Since January, sebenarnya aku bawak bekal/ bento ke office. Bawa nasi juga tapi sikit, macam around 20g carb (tapi masalahnya ada amik carbo lain dalam bentuk biskut). Lagi satu aku dok breakfast dengan oat and freash milk. Oat is not keto friendly.

Bila kali kedua buat keto diet ni, rasa macam boleh buat kot. Yang penting stock makanan keto ada kat rumah. Staple keto ingredients:
Telur         ada
Cheese      ada
Olive oil   ada
Broccoli    ada
Avocado    dah start makan

Kat rumah sekarang ada frozen berries. Sib baik starting keto boleh makan (segenggam sahaja). Pastu boleh makan kekacang (tapi jangan banyak) as snacks. Sayur hijau boleh makan. Apa-apa sayur atau buah yang rasanya manis macam labu, apple merah jangan makan dulu. Aku dok makan green apple sebelum ni tapi sebenarnya 1 biji Granny Smith green apple is 10.8g carb!

Lagi satu, chocolate boleh makan dalam keto tapi kena amik yang at least 70% coco and without added sugar... Resources (Youtube) suggest Lindt brand. Nanti nak carilah! Boleh makan as snack...

No comments:

Post a Comment