Tuesday, December 8, 2015

Sibuk buat kerja ko-ko

Rasanya bulan 12 ni tak berapa busy untuk aku sebab aku tak involved in preaparing final accounts.
Tapi terjebak la pulak dengan kerja ko-ko seperti:

  1. jadi emcee
  2. propose retreat untuk division aku
  3. jadi trainer to non financial staff


EMCEE
Sebab nak tolong orang, aku bersetuju jadi mc untuk opening ceremony untuk workshop. Katanya pendek je, participants tak ramai, paling banyak pun 80 orang. Owh.... OK la gitu. Tak la aku gugup sangat. Dia bagitau aku 3-4 hari sebelum event.

International participants so ceremony in English. As long as ada script, aku boleh la practice. Memula pening gak tak tahu nak pakai apa nanti. Siap pegi beli baju and tudung baru kat Bangi Sentral. Tapi bila balik rumah, rasa macam nak pakai baju lain pulak. Last-last pakai top batik chiffon yang dah lama x pakai (beli masa gi Redang tahun 2009) paired with brown skirt yang selalu pakai gi opis dengan shawl Al Humaira yang jarang pakai sebab kotor senang nampak.

Gigih jugak la practise sebab aku berpegang kepada motto di bawah:

  • Sebelum ni selalu ingat MC ni keje dia senang. Sekali tengok, besar rupanya tanggungjawab MC ni. Cer baca ka sini 
  • Buatlah sesuatu itu dengan sepenuh hati. Memang bukan bidang kita tapi mungkin Allah SWT nak bagi kita rasa apa yang orang lain buat. Sebelum ni mesti mengeluh "Alaa...tak nak la....tak reti..." 
  • Aku tak nak memalukan diri sendiri. So aku hafal skrip, check pronounciation, tanya pendapat orang, practise dengan mic etc.
So bila semua tu aku dah buat, takda la menyesal sangat if things went wrong. Aku dah buat yang terbaik yang aku tahu. So on the day, script aku lancar, Alhamdulillah. Cuma orang kata bila aku cakap tak berapa dengar. Rasanya dengan suara aku yang tak berapa nak keluar ni, mic yang ada sarung camni tak berapa sesuai. Kena guna yang biasa jek....
Image result for microphone cover


Lesson learnt, jenis mic pun memainkan peranan so next time bila aku berpeluang jadi MC lagi, aku kena check whether orang dengar ke tidak kalo aku bercakap.....

Propose retreat untuk division yang ni baca kat sini F&O retreat

Jadi trainer pulak kat sini Boleh ke aku mengajar?

No comments:

Post a Comment